Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Dzielnicowi rozmawiali o bezpieczeństwie z miłośnikami sportów wodnych

Węgorzewscy dzielnicowi spotkali się z miłośnikami sportów wodnych. Aby pobyt na mazurskich wodach kojarzył się jak najlepiej, policjanci przekazali im cenne rady na temat bezpiecznego zachowania się na akwenach. Podkreślali, że wypoczynek i pobyt nad jeziorami to nie tylko relaks, ale także mnóstwo niebezpiecznych sytuacji. Zaznaczali, że właśnie nad wodą, niezwykle cenne są rozwaga i przezorność.

Dzielnicowi z węgorzewskiej komendy w jednym z ośrodków wypoczynkowych na terenie powiatu spotkali się z miłośnikami sportów wodnych.  Grupa osób przyjechała na Mazury, aby wziąć udział w organizowanych regatach. Aby żeglowanie i pobyt  na naszym terenie kojarzył im się jak najlepiej, policjanci przekazali im cenne rady na temat bezpiecznego zachowania się nad wodą.  Podkreślali, że wypoczynek i pobyt nad jeziorami to nie tylko relaks, ale także mnóstwo niebezpiecznych sytuacji. Zaznaczali, że szczególnie nad wodą niezwykle cenne są rozwaga i przezorność. Wspomnieli również o negatywnych skutkach oraz konsekwencjach związanych ze spożywaniem alkoholu i zażywaniem innych używek w takich miejscach.

Spotkanie było także dobrą okazja aby powiedzieć o funkcjonowaniu Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa i aplikacji Moja Komenda.

Przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w ramach akcji „Dzielnicowy bliżej Nas” oraz „Kręci mnie bezpieczeństwo nad wodą”.

Pamiętajmy:

Bezpieczna kąpiel, to kąpiel w miejscu do tego przeznaczonym, które jest odpowiednio oznakowane i w którym nad bezpieczeństwem czuwa ratownik. „Dzikie kąpieliska” zawsze mają nieznane dno i głębokość, a woda w nich może być skażona. Nie wolno pływać też na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych.

- Przestrzegajmy regulaminu kąpieliska, na którym przebywamy. Stosujmy się do uwag i zaleceń ratownika.

- Nie pływajmy w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni (optymalna temperatura to 22-25 stopni).

- Nie pływajmy w czasie burzy, mgły (kiedy widoczność wynosi poniżej 50 metrów), gdy wieje porywisty wiatr.

- Nie skaczmy rozgrzani do wody. Przed wejściem do wody zmoczmy nią klatkę piersiową, szyję, kark, krocze i nogi – unikniemy wstrząsu termicznego, którego nasz organizm bardzo nie lubi.

- Nie pływajmy w miejscach, gdzie jest dużo wodorostów lub wiemy, że występują zawirowania wody lub zimne prądy.

- Nie skaczmy do wody w miejscach nieznanych. Może to się skończyć poważnym urazem, kalectwem, a nawet śmiercią. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki „na główkę”, dno naturalnego zbiornika może się zmienić w ciągu kilku dni.

- Pamiętajmy, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak nadmuchiwane koło.

- Nigdy nie wchodźmy do wody, nie pływajmy po spożyciu alkoholu.

- Nie przystępujmy do pływania na czczo – wzmożona przemiana materii osłabia nasz organizm.

- Nie pływajmy również bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje.

- Nie przeceniajmy swoich umiejętności pływackich. Jeśli chcemy wybrać się na dłuższą trasę pływacką, płyńmy asekurowani przez łódź lub przynajmniej w towarzystwie jeszcze jednej osoby. Na głowie powinniśmy mieć założony czepek aby być widocznym dla innych w wodzie. Można do tego celu użyć bojki na szelkach.

- Nie wypływajmy za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne.

- Dzieci powinny bawić się w wodzie tylko pod opieką dorosłych, dobrze żeby miały złożone na siebie dmuchane rękawki, które pomogą dziecku utrzymać się na wodzie.

- Zażywając kąpieli słonecznych zwracajmy uwagę na osoby obok nas. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował naszej pomocy. Jeśli będziemy w stanie mu pomóc, to zróbmy to, ale w granicach swoich możliwości. Jeśli nie będziemy czuli się na siłach, to zaalarmujmy natychmiast inne osoby.

- Pływając żaglówkami, łódkami czy kajakami pamiętajmy o założeniu kapoka.

- Nie pływajmy żaglówkami, łódkami, czy kajakami będąc pod wpływem alkoholu, czy innych środków działających podobnie do alkoholu – za naruszenie tego zakazu grozi nam kara grzywny, a ponadto jest to niebezpieczne zarówno dla nas samych, jak i dla innych amatorów wodnych uroków.

- Wypływając na dłuższy rejs pamiętajmy, żeby wcześniej sprawdzić prognozę pogody.

- Przed wypłynięciem poinformujmy najbliższych lub znajomych dokąd, z kim i jakim sprzętem wypływamy oraz o przewidywanej porze powrotu.

Najczęstszymi przyczynami utonięć są:

- Brak umiejętności pływania.

- Brawura, przecenianie swoich sił i umiejętności pływackich.

- Pływanie w stanie nietrzeźwym. Alkohol powoduje zaburzenia zmysłu, równowagi i orientacji!

- Niedocenianie niebezpieczeństwa w wodzie.

- Pływanie w miejscach zabronionych.

- Skoki "na główkę" do wody w nieznanym miejscu.

- Pływanie obok statków, barek i łodzi motorowych, w pobliżu śluz i zapór wodnych.

- Siadanie na rufie kajaku lub na burcie łodzi.

- Nieumiejętność postępowania w przypadku wywrócenia się kajaka lub łodzi.

- Lekkomyślna zabawa polegająca na wrzucaniu innych do wody oraz zanurzaniu osób pływających.

Nie zapominajmy, że należy zadbać o porządek w miejscu, w którym odpoczywamy. Pamiętajmy, że podczas naszego urlopu - złodzieje nie próżnują. Zwracajmy uwagę na rzeczy osobiste, które zabieramy ze sobą na plażę.

Tylko przestrzegając tych podstawowych zasad możemy sprawić, aby nasz wypoczynek nad wodą był bezpieczny i zakończył się szczęśliwe.


gm